L'Agència Tributària rep el premi de Política Territorial i Funció Pública a la innovació pel servei 'DIVA' de devolució del IVA a viatgers

Premi a la innovació en la gestió pública

  • Gairebé 60 aeroports, ports i duanes terrestres compten ja amb aquest sistema de validació electrònica per al segellament de documents als viatgers amb dret al reembors del IVA
  • Amb motiu del ‘Brexit’, i amb la finalitat de facilitar la devolució de l'impost als ciutadans britànics, l'Agència ha reforçat les duanes més afectades amb 38 nous quioscos DIVA 

6 d'abril de 2021.- L'Agència Tributària ha rebut avui el Premi a la Innovació en la Gestió Pública que atorga el Ministeri de Política Territorial i Funció Pública per la digitalització del procés de devolució del IVA a viatgers (‘DIVA’). El sistema es troba ja implantat a 58 aeroports, ports i duanes terrestres d'Espanya per facilitar el reembors de l'impost a viatgers no residents a la Unió Europea.

El ministre de Política Territorial i Funció Pública, Miquel Iceta, ha lliurat el guardó al director general de l'Agència Tributària, Jesús Gascón, en el marc de la XIII edició dels ‘Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública’, celebrada a Madrid.

Amb aquest guardó es reconeix com a pràctica innovadora en la gestió pública la digitalització completa del procés de devolució de IVA a viatgers i la consegüent superació dels inconvenients que suposava als turistes extracomunitaris l'antic sistema manual per al segellament dels documents acreditatius del dret al reembors de l'impost.

L'Agència Tributària ha alineat en aquest projecte la necessària tasca del control tributari i duaner i el seu compromís de servei públic, creant un procés d'alt valor afegit dins del turisme de compres.

Facilitats al petit comerç

Un element essencial en el projecte ‘DIVA’, que va entrar en funcionament fa ara més de quatre anys, ha estat la creació d'un model sensible a les necessitats del petit comerç. L'Agència Tributària ha establert un sistema digital que permet a tota mena d'empreses, amb independència de la seva capacitat tecnològica, el fàcil accés als beneficis comercials de la devolució del IVA a viatgers. En aquest sentit, el 96% dels comerços que faciliten l'ús del DIVA als viatgers són petites i mitjanes empreses (el 49%, microempreses).

El sistema ‘DIVA’ ha tingut com a pilar bàsic la col·laboració estratègica entre el sector públic i el sector privat per conjugar les necessitats del comerç, les institucions portuàries i aeroportuàries, les institucions públiques amb competències al sector turístic i de comerç, i els mateixos turistes que ens visiten cada any.

Reforç pel Brexit

Amb motiu de l'entrada en vigor efectiva del ‘Brexit’, el passat 1 de gener, l'Agència Tributària va reforçar amb 38 nous quioscos ‘DIVA’ les duanes més afectades pel moviment de viatgers amb origen o destinació Regne Unit, als efectes de facilitar la devolució de l'impost als ciutadans britànics.

El sistema de devolució és molt senzill. El viatger efectua les compres en una botiga que ofereixi el formulari electrònic DIVA (d'ús obligatori des de l'any 2019), la botiga li lliura un document de reembors amb un codi de barres o codi QR i el viatger valida aquest document en un quiosc ‘DIVA’ sense necessitat d'acudir a una oficina d'Aduanas. Finalment, amb el document validat, pot sol·licitar el reembors en una empresa de manera col·laboradora o directament a la botiga.

  • RSS
  • Mapa web
  • Accessibilitat
  • Ajuda